Felul ciudat ȋn care USA (Uniunea Sovietică Aialaltă) sărbătorește Ziua Națională, 4 Iulie

Justificare firavă a stilului

Hieroglifele egiptene au apărut probabil ulterior unei scrieri pictografice. Ȋncă din clasa a V-a am fost fascinat de Egipt și egipteni. Mai târziu am admirat scrierea lor plină de „imagini”. Până la urmă am ȋnțeles cumva cum devine cazul lui Champollion și capitolul l-am considerat ȋncheiat. Ȋnsă ȋn ultima periodă tot povestind călătorii m-am simțit incapabil să redau ȋn cuvinte puține unele lucruri care descrise de un om fără talent se aștern pe stepa mai multor pagini. Ca urmare, ȋn loc de descriere (de când cu fotografiile digitale) inserez o poză care ascunde lipsa mea de persuasiune și are un effect apropiat de cel dorit de mine, adică perceperea inefabilului.

Ȋn 4 iulie,` 2015, ziua națională a Statelor Unite, m-am nimerit ȋn Bismarck, capitala statului Nord Dakota din SUA. Regula este că dacă 4 Iulie cade ȋn timpul săptămânii, ziua precedentă este liberă. Cum 4 Iulie a venit anul acesta sâmbătă, vineri era liber, așa că ne-am dus să vedem târgul de artizanat și Parada păpușilor și a animalelor de companie din Mandan, jumătatea de peste Missouri a orașului Bismarck. Am descoperit o lume noua. Nu am văzut până acum așa ceva. Ȋntr-o logică plină de candoare, și bebelușii pot fi păpuși, așa că imaginile următoare o să vă convingă de caracterul inedit al paradei și de semantica nouă a cuvântului „paradă” care nu este de paradă.

Papusile si animalele de companie va invita la Parada lor

Papusile si animalele de companie va invita la Parada lor

Iata primul cuplu de indragostiti

Iata primul cuplu de indragostiti

Noi suntem adevaratele papusi!

Noi suntem adevaratele papusi!

Iar eu sunt apaaratorul fetitei cu rochie galbena

Iar eu sunt apaaratorul fetitei cu rochie galbena

Deși această paradă părea un fel de antrenament pentru PARADA MARE, nu am crezut că o Paradă ȋn cinstea Zilei Naționale va fi asemănătoare, adică fără tancuri, rachete și armată și mai ales fără un discurs „mobilizator” care să spună apăsat ce anume sărbătorim ȋn mod obligatoriu toți!

Asa impui Putin Respect

Iar noi toți, ȋn picioare trebuind să ne iexprimăm adeziunea față de strigăturile de la microfon.

Uraaaaa!

Uraaaaa!

Dar nu a fost să fie așa. N-am văzut nici tancuri, nici rachete, așa că pentru a-mi potoli dorul pentru asemenea device-uri care pot să-ti umezească pantalonii, am căutat cu ȋnfrigurare, „a posteriori”, elemente care să semene cu o paradă din tinerețea mea revoluționară, iremediabil compromisă, când unitatea de monolit a „Lagărului” ȋți tăia pofta să ȋncerci să „ieși puțin”, să arunci o privire și prin alte părți.

Tancurile carora nu le duc dorul

Tancurile carora nu le duc dorul

Nici atmosfera nu era „scorțoasă”, (ia priviți la națiunea ȋncă cea mai puternică din lume, fiți mândrii că sunteți americani!!) din contră era relaxată. Lumea se instalase comod pe ambele părți ale traseului, cu scaune mai mult sau mai puțin ușor portabile, copiii mici roiau printre spectatori și așteptau cu răbdare să ȋnceapă spectacolul paradei.

Fara cuvinte mari

Fara cuvinte mari

Mai bine mici galaterii cu masura

Mai bine mici galaterii cu masura

O atmosfera diferita

O atmosfera diferita

La ora anunțată au ȋnceput să se perinde prin fața noastră mașinile de epocă, spre bucuria ochilor celor iubitori de “amintiri”. Apoi au mai venit și “corăbile lungi”, limuzinele cu câte 6 sau 8 ferestre laterale… Cum poate ȋncepe o PARADĂ cu mașini de epocă? Nu știu, dar așa a ȋnceput și a fost frumos…

Astea sunt doar cateva...

Astea sunt doar cateva…

IMG_0325

IMG_0386

Si astea sunt un fel de "corabii lungi"...

Si astea sunt un fel de “corabii lungi”…

Au mărșăluit elevii unei școli, cu diverse instrumente de suflat și percuție. Pe mine m-a amuzat un “baterist” mititel cu o panoplie de 4 tobe care nu bătea “după ureche” ci după cele două foi cu partitura.

Aproape fiecare institutie care se respecta are o fanfara

Aproape fiecare institutie care se respecta are o fanfara

Micul tobosar

Micul tobosar

Momentul ȋncărcat cu ceva emoție patriotică a fost trecerea oarecum solemnă a unui grup de tineri purtand un drapel al Statelor Unite

Un steag cu 50 de stele si cu 13 dungi alternative rosu - alb

Un steag cu 50 de stele si cu 13 dungi alternative rosu – alb

Tovar[si, in fata steagului chiar tinerii trebuie sa aiba putin respect...

Tovarasi, in fata steagului chiar tinerii trebuie sa aiba putin respect…

Cel mai mult mi-au plăcut ȋnsă caii cu călăreți, sau la diverse ateleje, care te duceau cu gândul la “Diligența” cu sau fără John Wayne… Copii mici cu părinții călăreau țanțoș și nu erau stresați de ȋnălțimea la care se aflau.

Alaturi de tata cresc, alaturi de el invat sa-mi iubesc calul

Alaturi de tata cresc, alaturi de el invat sa-mi iubesc calul

Alta fetita care invata...

Alta fetita care invata…

Cai eleganti "cu sosete" la o caruta din alte vremuri

Cai eleganti “cu sosete” la o caruta din alte vremuri

Caii acestia nu va plac?

Caii acestia nu va plac?

Sunt calut "de firma"!

Sunt calut “de firma”!

Dar nu numai caii mari sau mici sunt călăriți! Ați văzut pe cineva călărind un bizon? Este bine dacă ați văzut, deși nu vă cred. Dar călărind un bizon alb, știind că sunt doar câțiva ȋn lume? Iată un bizon alb, netrucat, călărit ȋn 4 Iulie 2015…

Acesta este oaspele de onoare!

Acesta este oaspele de onoare!

Pentru a continua seria ȋntrebărilor cu răspuns previzibil, vă ȋntreb dacă ați defilat vreodată cu macaraua. Da, cu MACARAUA. Ei bine, de 4 Iulie, ȋn America se poate!

Vedeti ca se poate?

Vedeti ca se poate?

Sunt posibile si astfel de plimbari in momente specificate si locuri special amenajate...

Sunt posibile si astfel de plimbari in momente specificate si locuri special amenajate…

Dar de Biserica Surpriză ați auzit? Surpriza mea a fost că, de mână cu Şcoala de vară de studiat Biblia, au defilat și ele…

Surprize poti avea oriunde

Surprize poti avea oriunde

 

 

Un weekend pe tarmurile Ierihonului merita.

Un weekend pe tarmurile Ierihonului merita.

Văzând culorile drapelului României umblând brambura pe stradă, am vrut să ȋntorc capul. Dar ceva interesant se petrecea cu aceste culori. Umblau, se ploconeau și sugerau că dau mâna cu oamenii de pe margine. Nu știam dacă erau ȋmpăciuitoriștii noștri care căutau “pretinia”, sau era mucalitul dâmbovițean “hai salut!” Până la urmă, am stat și am privit mai atent și mai “transcendental”, până mi-am dat seama că sunt marionetele noastre naționale manevrate de diferite “sfori” pe teren American.

Romanii socializeaza peste tot

Romanii socializeaza peste tot

M-a reconfortat oarecum o imagine a bucuriei sincere și a ȋmpărtășirii acestei bucurii cu toți oamenii ce gândesc limpede, senin. Cântați ȋmpreună cu tânăra cântăreață…

IMG_0411

Copleșit de paradă, ȋnțelegând prea puțin pe oamenii ce treceau prin fața mea (deși bucuria este o stare dorită de toți muritorii), mi-am amintit de un Paște petrecut ȋn Germania. Ȋn Duminica aceea m-am dus ȋntr-un burg medieval din jurul Frankfurtului și am intrat ȋntr-o biserica pentru liturghie. Stăteam ȋntr-un colț și mă rugam românește. Brusc, am simțit că sunt foarte izolat, un străin care a pătruns illegal ȋn mijlocul unei comunități fericite care ȋmpărtășea Bucuria Ȋnvierii. Mi-au dat lacrimile și am ieșit. Nu puteam sta izolat ȋntre oameni fericiți (sau… așa mi se părea mie că sunt).

Ei, bine, ȋn 4 Iulie 2015 eram departe de starea de spirit din Germania. Dar… am văzut un asiatic pierdut și el ȋn bucuria generală, stând un pic ȋn spatele spectatorilor. Era imaginea mea din Germania…

IMG_0430

 

Ioan Soran, 17 Iulie 2015

 

 

 

This entry was posted in Biserica Catolică şi lumea, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

